Engagerade föräldrar i “fria” Sverige

Engagerade föräldrar kan bli kriminella i vårt “fria” Sverige

Hur kan det komma sig att det i vissa länder, som exempelvis i vårt “fria” Sverige, är förbjudet att hemskola? Att det till och med kan bli en kriminell handling att ge barnen en annan, och ibland kanske större möjlighet till personlig såväl som kunskapsmässig utveckling?

Skolplikt – trots mobbning, bristande inlärning mm

Många barn far illa i skolan, alla barn lär sig inte det som avses, klasserna är för stora, lärarna överbelastade etc. Trots detta får alltså inte de föräldrar som vill välja en annan utbildningsform än den som erbjuds i skolan. Att bryta mot den lagen leder till mycket höga böter.

Läs gärna även mitt inlägg Skolan är ett märkligt fenomen.

Hemmasittare

Att elever, av olika skäl, däremot själva avstår från att vistas i skolan leder inte till samma dramatiska åtgärder. Ibland kan det ta ganska lång tid innan det leder till några åtgärder alls och i bästa fall till åtgärder som gagnar den frånvarande eleven.

Skilj på skolplikt och undervisningsplikt

I sammanhanget är det viktigt att skilja mellan skolplikt och undervisnings- eller läroplikt. Skolplikt innebär ett platsbestämt tvång, barn måste vistas i skolan och delta i den verksamhet som anordnas. Utbildningsplikt innebär rätten till utbildning, oavsett var den sker. Så om huvudsyftet inte är att utbilda utan istället att vistas på en viss plats under en viss tid, då uppstår lätt frågan vad är det egentliga syftet med en obligatorisk skola? Vad har en stat att vinna på att tvinga sina små medborgare?

Hemskolning 

Även om de kanske är förhållandevis få, så finns det föräldrar som kan, vill och vågar hemskola sina barn. Men enligt svensk lag är det förbjudet. Att hemskola sina barn i Sverige är en kriminell handling. Hur kan det komma sig?

Dåliga föräldrar eller dåliga skolor?

Inte kan det bero på att just svenska föräldrar skulle vara så exceptionellt dåliga på att undervisa sina barn. Eller att det skulle vara så exceptionellt hög nivå på svenska skolors och deras utbildning att det därför skulle vara svårare för föräldrar att hemskola i Sverige. Eller saknar många föräldrar det självförtroende eller den självtillit som kanske krävs för att våga undervisa sina egna barn? Och varifrån stammar i så fall det dåliga självförtroendet? Från åratals skolgång eller från statens indoktrinering (att skola och förskola är nödvändigt för ditt barns utveckling). Eller är det bara ett uttryck för den “svenska blygsamheten”? 

Kompisar viktigare än föräldrar?

Eller är vår grundläggande tilltro till att det sociala umgänget (kompisarna) är bland det viktigaste med själva skolan och att det inte finns andra sätt för barn att utveckla social kompetens på? Frågorna är många, likaså missuppfattningar och fördomar. (Läs gärna min artikel Kamratskap ). Min avsikt är inte att försöka besvara eller bemöta dessa, inte heller att påstå att hemskolning alltid är den perfekta lösningen för alla, lika lite som att skolan alltid är en perfekt lösning för alla. Däremot vill jag gärna, för den som är intresserad, hänvisa till en intressant studie kring hemskolning, där många av just dessa missuppfattningar och fördomar kommer på skam.

Barn, föräldrar och skolor är olika men ändå lika

Studien är förvisso gjord i USA (vilket en del kanske anför som ett skäl att ”ogiltigförklara” eller förminska forskningsresultaten). Men även om USA på många sätt skiljer sig från Sverige, så vågar jag nog ändå påstå att likheterna i många fall är större än olikheterna, jag menar att föräldrar är föräldrar, barn är barn och undervisning är undervisning och det är just detta studien handlar om: Forskningsfakta angående hemskolning 

Några fördelar med hemundervisning:

(Undantag finns naturligtvis alltid).

  • Individuellt avpassad studieplan som alltså gynnar varje enskild elev
  • Stärker relationen mellan föräldrar och barn och mellan syskon
  • Erbjuder en trygg och säker miljö för barn och ungdomar
  • Resulterar i bättre kunskapsinhämtande
  • Högre poäng på olika kunskapstester
  • Välutvecklad social kompetens
  • Söker oftare högre utbildningar än genomsnittet
  • Det skulle kunna bli avsevärt mycket billigare skatter för många av oss eftersom hemskolade barn inte erhåller skolpeng

Låt de föräldrar som vill få hemundervisa sina barn. Så säger Arne Enström, biträdande professor, Strömstad Akademi. Mer kan du läsa här.

*Exempel på länder där hemskolning är förbjuden

Några länder i Europa såsom                                                                                                     
Tyskland (Hemskolning förbjöds 1919 under “Tyska Rikets tid”).                                            
Sverige (Hemskolning förbjöds 2010 under “Jan Björklunds tid”).                                           
Övriga världen:Brasilien, Bulgarien, Iran, Kroatien, Turkiet, Serbien

*Exempel på länder där hemskolning är tillåten    

De flesta länder i Europa såsom
Danmark, Finland, Norge, Irland, Portugal m. fl. 
Övriga världen:
Australien, Azerbaijan, Indien, Kanada, Nya Zeeland, Ryssland,
Storbritannien, USA m.fl.

*Uppgifter hämtade från HSLDA (Home School Legal Defense Association)

Det fria valet

Avslutningsvis hoppas jag att du som läst detta, oavsett hur du reagerar, förstår att min avsikt inte varit att höja hemundervisning till skyarna som den allenarådande lösningen, utan endast en önskan om att poängtera att föräldrar i Sverige inte ens har möjligheten att välja!

Mickie Gustafson/legitimerad psykolog, undervisare och förälder.

Här kan du även ta del av motion och riksdagsbeslut gällande hemundervisning